Uutiset

06.11.2018 / Uusi Pori

AUTO SAATTAA OLLA LIKAINEN VAIKKEI SILTÄ NÄYTTÄISI

Highslide JS
Mauri Välikangas
Autohan näyttää puhtaalta, kun sen päältä harjataan lumet pois. Samalla kyllä harja liikuttelee kesä- ja suojakeleillä auton pinnalle jääneitä hiekanmurusia ja karkeaa pölyä. Sama asia koskee myös tuulilasia. Sitä kun skrapataan, tekee hiekkapöly pahaa jälkeä. Vaikka silmä ei tuota erota, on harjaaminen ja skrapaaminen kuin hiekkapaperilla vetelisi! Ennen auton pesua pitää sen pinnalle jäätyneitten kokkareitten ja muun lumen olla pois. Asiassa ei ole eroa pestäänkö ajoneuvo käsin vai koneellisesti. Sulattelun pitää olla kaiken kattavaa, että liotusaine/esipesuaine puree kunnolla. Suuria lämpötilavaihteluita tulee välttää. Tiedetään jopa tapauksia, joissa tuulilasi on rikkoutunut. Varsinkin jos ”lähtökohtana” on ollut jokin aiempi vaurio tai kiveniskemä. Lukkopesät tulee voidella huolella ennen pesua. Lukkosulan ohessa suositellaan mm aseöljyä joka tekee lukkopesään hyvän vettä hylkivän kalvon. Älä aliarvioi lukkopesän olemusta uusissa autoissa. Niistä löytyvät mm polttoainekorkki ja suksiboksin lukitukset. Kuivaaminen talviaikaan on toki tärkeätä. Silikonin ruiskuttaminen on kuitenkin joittenkin merkkien osalta kielletty. Joskus tulee myös pikku yllätyksiä matkaan. Auton antenni on jymähtänyt kiinni. Vastaisuuden varalle se aseöljykin on nyt antennin kierteisiin tarpeen. Seisontajarru saattaa jäädä päälle, kun vettä on päässyt jarrun osiin ja sinne jäätynyt. Käytä siis vain pientä vaihdetta tai aseta vaihteenvalitsin P-asentoon. Automaattinen harjapesu ja vääriä uskomuksia Mauri Välikankaalla on pitkä kokemus huoltamotoiminnasta ja tietysti myös autojen automaattisesta pesusta, joka on kokenut monia teknisiä parannuksia vuosien saatossa. -1980-luvulla tapahtuivat ensimmäiset varsinaiset ja samalla hyvät muutokset niin kutsutussa harjapesussa. Tuli erilaisia turvallisuustekijöitä, pehmoharjat ja vahat kehittyivät, sanoo Välikangas. Välikangas myöntää, että 1970-lvun automaattipesukoneen harjat olivat liian kovia useinkin. Mutta hän muistuttaa myös, että liian pehmeät harjat eivät puolestaan poistaneet likaa. -Nyt harjojen rakenne on hyvä, pehmoharjapesu on turvallista ja siihen liittyvät ympäristöystävälliset kemikaalit, hyvä vaha sekä sopiva pesuveden paine tuovat entistä paremmat tulokset. Välikangas mainitsee myös pari seikkaa, jotka eivät välttämättä ole tavallisen autoilijan tiedossa. -Uudet rakenteet laitteistoissa edesauttavat kuivaamista, tietotekniikankin ansiosta. Lisäksi käytämme erilaisia pesuaineita kesällä ja talvella. Kesäkemikaalit keskittyvät itikoihin ja hienoon pölyyn tavallisen lian lisäksi. Syksyllä ja talvikauden alkaessa hiilivetyjäännökset, asvaltista irronneet hiukkaset ja noki ovat syksyn ”suosikkilikoja.” -Sopii muistaa myös, että autossa on sellaisia kohtia, koteloita ja muita, joihin ei tavallinen pesu yllä. Auton pohja on neljän vuodenajan vaihtuessa miltei aina märkä, ja sinne kertyy suolaa, kuraa ja hiekkaa, päättää Välikangas.

Kommentit kirjoituksesta

Kirjoitusta ei ole vielä kommentoitu.

 

Kommentoi kirjoitusta

Nimi
Email
Kommentti
Huom!
Roskapostin estämiseksi kirjoita allaolevaan kenttään NUMEROIN paljonko on yksi plus kaksitoista (ilman tätä kommenttisi ei mene perille)
 
Uusi Pori    /    Antinkatu 16 B (3 kerros), Teljäntori, 28100 Pori   /    puh. 044 030 0207    /    email: info(at)uusipori.fi